Forhandlinger via mails – et no-go?

I face-to-face kommunikation bruger vi en række nonverbale tegn til at levere vores budskab. I telefonen har vi stadig stemmeleje og tone. På en mail har du intet af dette. Det taler ikke rigtigt for at mails er det oplagte medie til at forhandle via, vel?

Efter Jennifer Parlamis, der er lektor ved organization development på the University of San Francisco’s School of Management, forholder det sig dog ikke nødvendigvis sådan.

Hun har gennemført et studie, hvor hun bad deltagerne om at simulere forretningsforhandlinger via mail. 

Det viste sig, at de succesfulde forhandlingspartnere kunne vende svaghederne ved mailkommunikationen til fordele for dem: De kunne øve, hvad de ville formidle, de kunne overbringe store mængder information på en klar og præcis måde, som kunne bruges som reference efterfølgende. 

De lykkedes altså med at håndtere begrænsninger eksempelvis potentialet for misforståelser af intentioner og mails, der undervejs glippede.

Pointen var , at på trods af manglen på de nonverbale tegn, så viste undersøgelsen, at for de der forstod at bruge mails effektivt, så var det en hjælp i forhandlingssituationer.

Se et par gode råd til at skrive præcise mails her

“The best move you can make in negotiation is to think of an incentive the other person hasn’t even thought of – and then meet it.”

Eli Broad

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Inspiration og kreditering

Inspiration til denne blogpost er hentet mange steder fra. Først og fremmest fra hverdagen i de virksomheder vi kommer i, men også fra forfattere og forskere. Her særligt: Jennifer Parlamis.

Scroll til toppen

Hvad er din største udfordring lige nu?

Fortæl os det, måske kan vi hjælpe...
klik på en af figurerne til højre

Hvis du vil tilbage til siden, klikker du i det mørke felt ovenfor.