Har du sort bælte i overspringshandlinger?

Egentlig burde det være så let: Bare tag fat og kom i gang! Men som de fleste af os ved, så er det ikke spor let. Det kan være ganske overvældende at starte. Alene det at overkomme inertien i at få startet er hårdt og den er en væsentlig trigger til overspringshandlinger.

Op mod en femtedel af alle voksne individer er kroniske overspringere. Hvis det så gjorde os lykkeligere, havde det da et formål, men faktisk ønsker 95 % af overspringerne, at de kunne reducere deres overspringshandlinger. Lad os se lidt på, hvad der er af muligheder.

Det ser ud som om der er fire taktikker, der er fremherskende, når man skal overkomme sine overspring →

Vi har mange gange en kobling mellem evnen til at få tingene gjort og viljestyrke. Viljestyrke er desværre en knap ressource og jo mere vi bruger den, jo mere udtrætter vi den og des lettere giver vi efter for forstyrrelser og fristelser. Det er derfor en skidt ide at læne sig op ad taktikker, der baserer sig på viljestyrke. Taktik 1 og 2 er i vid udstrækning baseret på, at du benytter din viljestyrke. Vi tilråder taktik 3 og 4 som mere succesfulde alternativer.

4 taktikker

♦ Hæve energiniveauet (psyke sig selv)


♦ Fokusere på konsekvenserne – hvad vil der ske, hvis ikke jeg får gjort det her (tænk bare tilbage på dengang man skulle udfylde selvangivelser – altså regulær frygtbetinget trigger)


♦ Give sig selv lov til at stoppe efter en kort indsats (forestille sig, at man er ved målet hurtigt)


♦ Bryde opgaven op i små bidder (hjælper til at komme i gang, når nu man ”bare lige…”)

Kortslut viljestyrken

Noget af det, der kan få de fleste af os til at komme i gang er, at en opgave bare tager et par minutter. Alene tanken: ”Bare lige et par minutter…” er jo tiltrækkende – ”det kan jeg da sagtens”. Af samme årsag er den også særdeles kraftfuld. Se →

Årsagen er, at når du fortæller dig selv, at det tager så kort tid, så yder hjernen mindre modstand mod at få startet på opgaven. Det, at kunne se enden på opgaven, er meget motiverende. Tænk på en maratonløber. Når løberen ser målet, er det helt typisk at tempoet øges. På det tidspunkt er det jo ikke fordi, der er en masse tilbage i tanken. Det er bare dybt motiverende at kunne se afslutningen.

Når først du er kommet i gang, sker der tit det, at du faktisk får lysten til at slutte opgaven. Du er ”offer” for ”Completion bias”, som enkelt sagt går ud på, at vi generelt ønsker at slutte det vi er i gang med. Vores hjerne elsker flueben. I øvrigt en af årsagerne til at du absolut ikke bør starte dagen i din indbakke. Det er rigtig svært at komme derfra, for ”nu er jeg jo i gang med at svare mails og der kom lige en mere…”. Se eventuelt her.

”Bare lige…”-teknikken

Tænk:

En større og ikke spændende bog: Læs bare lige 2 sider

Oprydning: Fyld bare lige 1 sæk

Det ubehagelige afslag: Skriv bare lige 1 minut

En variation af ”Bare lige…” er ”Latterligt lidt”.

Hele ideen er at skabe opgaver du kan løse ”uden anstrengelse”. Noget, der er så småt, at du ved, at det kan du gøre uden at anstrenge dig: Vil du begynde at løbe, så løb en latterlig lille distance: 30 skridt. Det kan du gøre uden anstrengelse.

Teknikkerne er effektive og du får bugt med (en del af) dine overspring, men… det stadig er målet, at du arbejder med det vigtigste først – se her.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Inspiration og kreditering

Inspiration til denne artikel er hentet mange steder fra: Først og fremmest fra hverdagen i de virksomheder vi kommer i, men også fra forfatterne og forskerne: Piers Steel, Nathan Lozeron, Daniel Kahnemann, O’Brien og Barbara A. Fritzsche.

Scroll til toppen

Hvad er din største udfordring lige nu?

Fortæl os det, måske kan vi hjælpe...
klik på en af figurerne til højre

Hvis du vil tilbage til siden, klikker du i det mørke felt ovenfor.