(25+5)*4+20 = Konc1tra10on

Vi vil kort introducere dig til “Pomodoro-teknikken”. Teknikken er beskrevet af Francesco Cirillo og har fået navn efter hans køkkentimer, der havde form af en tomat. Tomat hedder på italiensk “Pomodoro”.

Teknikken er baseret på, at vores koncentrationsevne er begrænset, samt at der er konkurrence om vores fokus.

Grundtanken i teknikken er, at du sætter timeren til 25 minutter, hvor du arbejder koncentreret på én og kun én opgave. Derefter 5 minutters pause. Sådan et “sprint” kaldes 1 pomodori. Herefter gentager du pomodorien 3 gange. Nu har du gjort dig fortjent til en længere pause. Regnestykket i overskriften giver forhåbentlig bedre mening nu: (25 minutters arbejde + 5 minutters pause) * 4 gentagelser + en længere pause på 20 minutter.

Det skal tages helt bogstaveligt, at du stopper efter 25 minutter. Også selvom du er midt i noget. Uret ringer! Du stopper, holder pause og går i gang igen.

Prøv det! Hold løftet til dig selv om at arbejde koncentreret i 25 minutter og tag bagefter 5 minutters reel pause, ikke noget med lige at tjekke mail og telefon. Gentag op til fire gange, når du kan. Det kan godt tage lidt tid at komme i form, men du bliver glædeligt overrasket over hvor meget du når.

Derfor virker det

Set over en dag har tid det med at forsvinde. Det er en af konsekvenserne af, at vi hyppigt skifter mellem opgaver. Teknikken hjælper til at holde din opmærksomhed på én prioriteret opgave (se her om prioritering), den sætter en klar tidsfrist for arbejdet og den indeholder en belønning (pausen).

Pomodoro-teknikken holder en række (u)vaner og mekanismer i skak:


Det mentale skift mellem arbejde og pause tager for lang tid: Ofte tager det lang tid at komme i gang igen efter en pause. Pomodoroteknikken er handlingsorienteret. Stil timeren – pause. Stil timeren – arbejd. Betingede reflekser virker også her


Når du er i flow, glemmer du helheden: Hjernen har behov for at stabilisere erindringer, se mønstre og drage konklusioner. Med Pomodoroteknikken får du en pause hvert 25. minut, hvilket giver hjernen mulighed for at absorbere indtrykkene fra pomodori’en. Du vender tilbage med fornyet syn på opgaven og kan holde et stabilt og væsentligt højere koncentrations- og produktivitetsniveau. Flow er naturligvis en ønskværdig tilstand og kan opretholdes i de enkelte pomodori


Overspringshandlinger stiger, når opgaven er kedelig: Hvis du ikke slutter aktiviteter, giver de ingen værdi. Og den afsluttende del er altid kedelig, bare tænk på rengøring efter eksempelvis madlavning. Men tænk ikke på, hvor langt tid du har tilbage af den samlede opgave. Fokusér i stedet på hvor hurtigt du er færdig med din pomodori. Og glæd dig til belønningen…


Samt en del andre, som det bliver for omfattende at beskrive i dette format

Hvis du vil vide mere

Ovenstående er en kort introduktion. Teknikken indeholder blandt andet en planlægningsdel (hvor mange pomodori til den samlede opgave?) og en daglig evalueringsdel for at minimere gentagne fejlmønstre. Der er hele uddannelsesforløb, der træner dig i Pomodoroteknikken. Dette er kun ment som en mundsmag.

Du kan se mere på Francescos hjemmeside.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Inspiration og kreditering

Inspiration til denne artikel er hentet mange steder fra: Først og fremmest fra hverdagen i de virksomheder vi kommer i, men også fra forfatterne og forskerne: Francesco Cirillos (især bogen The Pomodoro Technique) og Daniel Kahnemann.

Scroll til toppen

Hvad er din største udfordring lige nu?

Fortæl os det, måske kan vi hjælpe...
klik på en af figurerne til højre

Hvis du vil tilbage til siden, klikker du i det mørke felt ovenfor.